zondag 7 augustus 2011

Pongola – Nkwazi lodge.

We hadden even geen toegang tot internet, vandaar dat ik vandaag 2 verslagen heb geplaatst.
Natuurlijk kregen we weer te maken met alle douaneformaliteiten. Om Swaziland uit te komen ging allemaal heel relaxed, maar om Zuid-Afrika in te komen heeft wat meer tijd gekost. We hebben 45 minuten in de rij gestaan voor een balie. Het leek de Efteling wel: de rij begon buiten langs het pand, daarna naar binnen waar je eerst naar links moest om uiteindelijk helemaal aan de rechterkant van het pand uit te komen, waar maar 1 balie open was. Ik denk dat er zo’n 150 mensen in de rij stonden, voornamelijk toeristen uit Amerika, Duitsland en Nederland. Maar goed, verder geen bijzonderheden, dus we konden onze weg vervolgen naar Pongola Game Reserve. Ik had deze locatie uitgekozen omdat er in het park een groot meer ligt (Jozinimeer) waar Ton en Calvin op tijgervis konden gaan vissen. Het was weer een hobbelige weg om door het park bij de lodge te komen. Maar wat is het hier weer geweldig! Huisjes op palen, direct aan het meer. Je overziet het grootste gedeelte van het meer en de bergen aan de overkant. Omdat het niet met hekken is afgeschermd, loopt er van alles om je huisje heen: pumba’s, impala’s en nyala’s. Deze accommodatie is tot dusver echt een van de mooiste! Omdat het erg warm was (28 graden) hebben we direct een boottocht voor ’s middags geboekt. Dat was zo mooi! Lekker in het zonnetje, genietend van de omgeving en de dieren in het water en op het land. We zijn vlak langs nijlpaarden gevaren en Patrick (onze ranger) heeft de boot even stil gelegd. Eerst zagen we een kop boven het water uitkomen, maar al snel waren het er zeven. Ze kwamen op ons afgezwommen, dus snel maar weer de boot gestart en weg gevaren. Soms zijn ze alleen maar nieuwsgierig, maar nijlpaarden zijn erg territoriaal, dus je moet altijd op je hoede zijn voor deze gevaarlijke jongens en meiden. Later kwamen we er nog een aantal tegen. Een stuk verder lagen heel veel krokodillen, die van ons schrokken en een voor een het water in gingen. Zo mooi om te zien, die grote gevaarlijke dieren! Verder veel dieren op het land, waaronder een olifant en veel mooie watervogels. Als afsluiting de ondergaande zon die achter de bergen zakte, het was een geweldige middag! We hebben op het terras van ons huisje nog even iets gedronken en zijn daarna gaan eten. Toen we op bed lagen was er een kabaal van kikkers die met elkaar in gesprek waren en vogels die met elkaar stonden te kleppen…..maar dit hoor ik 10x liever dan het kabaal van auto’s of vliegtuigen…..
De volgende morgen was het vroeg opstaan geblazen voor Ton en Calvin. Om 6.30 uur gingen zij tijgervissen met Patrick. Sharon en ik zijn nog even blijven liggen. Wij hebben samen ontbeten (de mannen deden dit op de boot) en hebben daarna een was gedaan. Net als vroeger hè… de mannen jagen en de vrouwen het huishouden…… hahaha…. Het was erg koud vandaag, er stond een straffe wind en er was geen zon. De koudste dag van onze vakantie tot nu toe. Eigenlijk is het niet de goede tijd van het jaar om op tijgervissen te vissen. Maar de mannen hebben wel succes gehad. Calvin heeft een tijgervis gevangen en Ton heeft er helaas twee verspeeld. Verder heeft Calvin nog een meerval gevangen. Patrick was verbaasd, want ook meervallen vang je niet in de winter en zeker niet met dood aas. Ze hebben de meerval meegenomen om het personeel een lekker maaltje te bezorgen.     ’s Middags hebben we een gamedrive door het park gedaan. Het was zo koud! Maar we zijn al drie weken gewend aan temperaturen boven de 20 graden. Niet alleen voor ons was het koud, maar waarschijnlijk ook voor de dieren….. We hebben erg weinig wild gezien. Bij terugkomst hebben we alle luiken in het huisje gesloten en de airco op warme lucht gezet. Zo konden we een beetje opwarmen. Daarna hebben we weer lekker gegeten. Morgen is het weer tijd om verder te gaan, naar Hluhluwe.
Groeten aan allemaal van ons allemaal!

1. Ja, in zo'n land mis je je wasautomaat hè?
    Dan maar op de hand wassen.
    Calvin is dus kanjerkoning?
    De meeste vis en de grootste vis!
    Dat is nog eens iets anders dan in een slootje peuren.
    Pa en Ma

2. hallo luitje/s wat heerlijk wat jullie alemaal beleven nu Calvin heeft zijn vader verslagen nu nog fijne dagen en weer tot lees liefs Maxxxx

3. Hallo allemaal,

Wat een gedoe bij die grensovergangen zeg. Nou ja dat vergeet je weer snel als je dat prachtige landschap en prachtige dieren ziet.